De hond springt naar mij toe en blaft. Een gehele meter gaat hij in een lijn recht op mij af. Deze succesvolle lijn wordt onderbroken door de riem waar het beest aan vast zit. Zijn kop vliegt naar links en zijn achterste zwiept door de overgebleven voorwaartse kracht naar voren. Mission failed. Aan de andere kant van de riem heeft een stevige vrouw met bruin gekruld haar de riem om haar pols. ‘Blijf Simba!!’.

Tijdens een rustige hersteltraining gebeurde deze kleine happening. Zoiets kleins zorgde echter wel direct voor een minder lekker ritme dan dat ik daarvoor had. Fysiek in orde, ademhaling onder controle en toch een lekker gevoel laten onderbreken. In het voorbeeld geef ik een klein voorbeeld maar in het groot kan dit ook invloed hebben op jouw “vorm” op dat moment.

De twee kernbegrippen die ik jou wil geven; Professioneel. Met plezier.
Professioneel, dat begrip ligt aan mijn zijde. Maar plezier? Daar hebben we beide invloed op. Wanneer ik je begeleid tijdens een training kan ik in communicatieve zin plezier creëren. Maar hoe doe ik dat in mijn eentje? Ik ga toch geen moppen tegen mijzelf vertellen…

Ik wil het verschil uitdrukken van plezier dat ik heb tijdens het sporten in een groep of in mijn eentje. In een groep kan het in communicatieve zin maar in mijn eentje heb ik ontdekt dat plezier voor mij een andere invulling heeft. In mijn eentje staat plezier gelijk aan het voelen van de controle die ik heb over mijn eigen lichaam, ontspanning tijdens de inspanning. Hoe meer mij die ontspanning tijdens de inspanning lukt hoe meer plezier ik heb ook tijdens het trainen. Maar let op, hoe intensiever de training hoe moeilijker het is om die ontspanning te vinden.

Het NK tijdrijden in het wielrennen voor junioren, 2010. Al enkele maanden heb ik met hartslagmeter getraind op het tijdrijden. Ik had nog geen noemenswaardige tijdrit gewonnen maar ik geloofde in mijn kansen om te winnen. Op de dijk bij Oudewater vele intensieve blokjes heen en weer gefietst. Langzaam kroop ik naar de “vorm” toe. Het hoger wordende getalletje van mijn hartslag op mijn hartslagmeter zag ik niet meer als afzien en pijn maar als een plezier wanneer de juiste getallen verschenen. Natuurlijk waren grote delen van mijn lichaam in harde inspanning verwikkeld, maar ik trok in de “stress” van deze inspanning niet onnodig andere lichaamsdelen mee in de inspanning. Schouders ontspannen, gezicht ontspanning om even twee veel voorkomende stress uitdrukkingen tijdens sport te noemen. Met een bungelende onderlip van ontspanning in mijn gezicht vervolg ik mijn weg over de dijk met hartslag 182.

Uitgedrukt in training kan ik het ultieme individuele plezier in sport vergelijken met topvorm.
Om het plezier in de training bij jezelf te vinden werk je samen met mij naar een “vorm” toe om uiteindelijk jouw topvorm te bereiken.

Een vorm van ontspanning tijdens inspanning, dat lukt je, daar kan Simba niks aan doen.